Thursday, July 19, 2012

Izz Aiman Dah Tumbuh Gigi

Jarang sungguh aku update tentang anak bujang aku sorang nie. Sebenarnya banyak sangat yang aku nak update tentang anak2 aku, tapi bila kamera tak ada rasanya tak seronok nak bercerita. Bila dah ada kamera, barulah semangat nak update sebab boleh upload gambarnya sekali. Insyallah, kalau ada rezeki nanti ibu beli kamera, nanti bolehlah budak bobot & budak comel tu beraksi depan kamera... hehee.. (ke ibunya yang lebih2 nanti)

Hari ni 19 Julai 2012 genap usia Izz Aiman 9 bulan. Pejam celik pejam celik dah 9 bulan usia anak bujang aku nie. Sejak tiga minggu yang lepas Izz Aiman selalu jer demam. Mula2 demam panas, aku kalau anak2 demam panas memang tak boleh nak tidur terutama waktu malam. Sebab biasanya suhu badan akan bertambah panas bila waktu tidur malam. Setiap jam mesti bangun untuk lap kan badannya supaya suhu badannya turun ke suhu yang normal.

Pernah juga bila panas badan tak juga surut, aku terpaksa mandikan dia dengan air asam jawa. Kadang2 budak2 ni bila kita lap badan dan letakkan tuala dekat dahi pasti diaorang akan rasa rimas. Tapi bila berendam dalam air walaupun waktu tu demam mesti suka jer. Sebab tu aku lebih suka mandikan diaorang untuk turunkan suhu badan walaupun waktu tu dah tengah malam.

Hampir 3 hari juga Izz Aiman demam. Aku dengan hubby mestilah risau sebab takut kalau ada penyakit yang lebih teruk. Tapi bila hari yang ke 3 tu aku tengok dekat badan Izz Aiman ada bintik-bintik kecil yang berwarna merah, aku rasa nie mesti nak kena demam campak. Hubby pun belikan air kelapa muda untuk bagi Izz Aiman minum sikit dan sapukan air kelapa muda tu dekat seluruh badannya.




Alhamdulillah, petang tu seluruh badan Izz Aiman keluar campaknya. Dan suhu badan pun dah tak panas seperti sebelumnya....
Seminggu yang lalu, Izz Aiman demam lagi. Tapi kali nie dia demam sebab giginya dah tumbuh. Biasalah budak2, bila ada sesuatu perkara yang baru hadir dalam hidup diaorang mesti demam... Orang tua2 kata demam nak pandai.... heheee... Walau apa pun, setiap kali anak2 aku demam mesti akan tetap rasa bimbang dan perlu menjaga dengan lebih prihatin....


Selain dah tumbuh gigi, sekarang nie anak bujang tu tengah melasak. Dah pandai nak panjat2 meja. Pernah sekali tu aku terleka tengok tv, tiba2 bila aku toleh tengok dia dah berdiri tegak dekat dengan meja kecil. Berderau darah aku sekejap, sebab takut dia terjatuh... Aduhai anak bujang nie.. Tapi memang betullah, anak lelaki lebih lasak daripada anak perempuan... huhuuu

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...