Tuesday, July 24, 2012

Ahlan Wahsahlan Ya Ramadhan.

Asslammualaikum....




Hari ini merupakan hari yang ke- 4 seluruh umat islam menunaikan rukun islam yang ke 3 iaitu berpuasa dibulan ramadhan. Bila sebut aje bulan puasa banyak pengalaman suka duka dan lucu ketika menunaikan ibadah puasa ni sewaktu masih kecik2 lagi.... Bila diingat kembali kadang2 boleh tergelak sendiri dibuatnya.

Aku rasa aku start mula belajar puasa ketika umur aku 5 tahun. Waktu tu macam2 dugaan dibulan puasa. Al maklumlah budak baru nak belajar berpuasa. Nak bangun bersahur sudah semestinya liat nak bangun. Agaknya selagi tak sepuluh kali mak dan kakak2 ku kejut, belum tentu aku nak bangun. First day puasa aku bertahan sampai pukul 12 tengah hari jer. Lepas tu dari sehari ke sehari, mak akan panjangkan masa untuk aku berbuka sampailah aku dapat berpuasa satu hari penuh.

Bila waktu nak berbuka tiba, orang yang paling kecoh ialah abahku. Abah kalau lagi satu jam nak berbuka, dia mesti pastikan semua persiapan nak berbuka dah ready. Pinggan, cawan, tikar mesti dah siap. Kalau tak, alamatnya satu rumah kecoh dengar abah membebel...

"La, dah nak berbuka ni, cawan mana? gelas mana?"

" Lagi 15 minit nak berbuka, mana nasi? kenapa tak senduk nasi lagi?"

"Air basuh tangan tak ambil lagi ke? Air batu tak bancuh lagi? Tak kan satu jenis air je?"

Macam2 ragam abah bila nak tiba waktu nak berbuka. Kakak2 dan abangku cuba bersabar dengan karenah abah. Mengalahkan budak kecik perangai abah.... hehee. Kadang2 air sampai 2,3 jenis..

"Ya abah, sabar"

"Air dah bancur, tapi belum letak air batu lagi abah"

Mak pulak " Hang ni, macam budak2. Cuba Istigafal ke, mengaji ke ada jugak faedahnya"

Tapi itu antara kenangan yang tak dapat nak dilupakan. Adik beradik aku yang lain pun mesti akan tergelak bila teringat masa zaman dulu2 bila nak berbuka puasa.. heheee

Oklah, sempena bulan yang mulia ini akan mendekatkan lagi diri kita kepada Yang Maha Esa. Semoga Ibadah kita akan diterima olehNya... Amin2

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...